יחסי ציבור לספרים חדשים

BY IN כללי NO COMMENTS YET

יחסי ציבור לספרים חדשים

גם הסופרים המוכרים והוותיקים ביותר, שספריהם הקודמים היו רבי מכר בארץ ובעולם יודעים שכדי להגביר את חשיפתו של ספרם ולהגיע לקוראים ותיקים וחדשים ולגרום להם לרכוש אותו, עליהם להיעזר במערך יחסי ציבור המתמחה בכך. אחרי הכול, גם הספר המוצלח ביותר לא יצליח אם אף אחד לא שמע עליו.

יחסי ציבור לספר חדש יכולים להיעשות דרך פרסומות שונות בעיתונים, באינטרנט, ברדיו ובטלוויזיה. כמו כן, יכולים יחסי הציבור לבוא לידי ביטוי בראיונות של מחבר הספר לאמצעי התקשורת השונים. בהקשר זה, אם למחבר יש סיפור חיים מעניין או אם הוא מאוד מפורסם, הדבר יכול לסייע בקידום ספרו.

דרכים נוספות שבהן יחסי ציבור לספרים באים לידי ביטוי הן שליחה של קומוניקטים לגורמי תקשורת מובילים, לבלוגרים ובלוגריות ידועים ושליחה של עותקי ביקורת. לעתים, כדי לייצר תגובות עבור ספר מסוים, יכולים להישלח עותקי קריאה לגורמים נבחרים. תגובותיהם יכולות להגיע לאמצעי התקשורת ואף לכריכת הספר עצמו.

שיטה שמקובלת יותר בחו"ל, אך נעשית מקובלת גם בארץ בהדרגה, היא ארגון של אירועים ספרותיים כלליים, או כאלה שמוקדשים ספציפית לספר החדש: אירועי השקה, אירועי החתמות, אירועי הקראה, הרצאות וכיו"ב. באופן זה, קהל הקוראים הפוטנציאלי מרגיש שנוצר בינו ובין המחבר/ת קשר ישיר ובלתי אמצעי, תחושת הזדהות ורצון להיות מעורבים בהצלחת היצירה.

 

עשה ואל תעשה במסגרת הפצת ספר חדש

  • מרגישים שההוצאה אינה משווקת אתכם מספיק? מוציאים ספר בהוצאה עצמאית? שכרו שירותי יח"צ והפנו גורמים רלוונטיים לדעתכם, על מנת שייצגו אתכם מול הקהל.
  • אל תפנו בעצמכם לאנשים, בבקשה שיתייחסו אל ספרכם. זה לא נראה מקצועי, זה יכול להזיק במקום לעזור ולעורר אנטגוניזם וגורמים שונים אף לא יסכימו לשוחח אתכם שלא דרך סוכן/ת או גורם יח"צ רשמי.
  • אל תנסו לעורר שיח על ספרכם באינטרנט באמצעים מלאכותיים. אם יעלו עליכם – ובמקרים רבים (מאוד), זה אכן מה שקורה – המחיר התודעתי אותו תשלמו יהיה כבד.
  • אם לא הייתם פעילים במקומות מסוימים (במיוחד ברשת), אל תתחילו להיות פעילים שם כעת, כדי לדחוף את ספרכם. זה שקוף וזה לא נראה טוב.
  • קיבלתם ביקורות רעות? לא נעים. יחד עם זאת, השאירו את השיח על הספר בידי הקוראים והמבקרים. כניסה לוויכוחים אתם באתרים, בפורומים ובמסגרות שונות לא תשכנע אף אחד, אבל כן תגרום לכם להיראות לא מקצועיים.
  • זכרו ליהנות מן השיח על ספרכם החדש. ב-99% מהמקרים, השיח התקשורתי סביב ספר דועך עד מהרה. לכן, חשוב ליהנות מהדרך. בסופו של דבר, יישארו רק הספר והאנשים בהם מילותיכם נגעו.

 

לסיכום, ישנן דרכים שונות ומגוונות להגדיל חשיפה של ספר חדש. בהחלט מומלץ להשתמש בכמה שיותר מהן על מנת לקדם מכירות, כי חשיפה גבוהה יותר לספר חדש מגדילה את סיכויי ההצלחה שלו להימכר בעותקים רבים, דבר שיקל עליכם להוציא ספר נוסף בעתיד. יחד עם זאת, חשוב שתהיו נאמנים לעצמכם, תשמרו על כבודכם ועל כבוד יצירתכם ושתזכרו ליהנות מן הדרך.

So, what do you think ?