עיצוב כריכה של ספר

BY IN כללי NO COMMENTS YET

לעטיפה של הספר יש שלושה חלקים – צד קדמי, צד אחורי ושידרה.

עיצוב כריכה של ספר אמור להיות בהתאם לאופי הספר ולקהל היעד שלו.

למשל במחלקת הספרים של חנות הכל-בו הידועה הרודס (HARRODS) שבעיר לונדון ישנו מדור של ספרים שהם קלאסיים בכריכה מפוארת, כריכה שעשויה מעור ומוטבעת באותיות זהב.

הכריכה הזאת מתאימה לאנשים עשירים שרוצים להציג את הספרים בבית גדול או במשרד יוקרתי.

 

חשיבותה של הכריכה של ספר

הכריכה יוצרת את הקשר הראשון בין קורא פוטנציאלי לבין הספר, תפקידה לגרום למי שנכנס לחנות הספרים לעיין בספר.

לכן יש לעיצוב הכריכה חשיבות מרובה מבחינה שיווקית.

פיטר מאייר שהיה שמונה עשרה שנים הנשיא של הוצאת הספרים הגדולה פינגווין אמר בראיון שנערך עימו בשנת 1,997: "שמתי דגש רב על העטיפות (של כריכות הספרים), … תמיד אמרתי לעורכים שלי שהעטיפה היא חלק מהעסקה שהלקוח עושה ברגע שהוא קונה ספר".

 

עיצוב גרפי

בעיצוב של כריכת הספר עוסק בדרך כלל מעצב גרפי.

יש מעצבים גרפיים שהתמחו בתחום של עיצוב גרפי של כריכות ספרים, למשל המעצב שמעון זנדהאוז עיצב כ- 700 מספרי הוצאת הספרים "עם עובד".

בסדרה של ספרי הוצאת הספרים "הספריה" וממשיכתה "הספריה החדשה" עיצבה את כריכות הספרים יעל שוורץ שהייתה דוקטור לספרות, כאשר לאחר פטירתה המשיך בכך העורך של הסדרה פרופ' מנחם פרי, אשר שומר על הקו העיצובי של יעל שוורץ.

 

שיקולים שיווקיים

לשיקולים שיווקיים יש חשיבות בעת עיצוב הכריכה.

למשל בעטיפת הספר "נפלאות התבונה", בעטיפה של המהדורה הראשונה שיצא לאור בארה"ב בשנת 1,998, מופיע דיוקן פניו של הכלכלן ג'ון נאש שהוא גיבור הספר.

לעומת זאת במהדורה החדשה שיצאה לאחר שיצא לאקרנים סרט הקולנוע "נפלאות התבונה" אשר מבוסס על הספר, מופיע תצלום פניו של שחקן הקולנוע ראסל קרואו שמגלם את ג'ון נאש בסרט.

רק בשל שיקולי שיווק העדיפו את תמונתו של שחקן הקולנוע ולא את תמונת האיש שעליו נכתב הספר.

 

הצד הקדמי של הכריכה

בו נכתב שם הספר באותיות גדולות. כותרת המשנה של הספר נכתבת באותיות פחות גדולות.

בו נכתב גם שמו של המחבר, שמו של המוציא לאור (מו"ל) והלוגו שלו, וגם מופיע בצד הקדמי רכיב גרפי אשר לוכד את העין.

הרכיב הגרפי צריך לתאום את תוכנו של הספר.

בספר שבו האיורים הם מרכיב חשוב, כמו למשל בספרי ילדים, מופיע גם שם המאייר על הצד הקדמי.

במהדורה שאיננה ראשונה יופיע מספר המהדורה.

כדי לגרום לספר להיות אטרקטיבי מציינים לעתים בצד הקדמי פרס שזכה בו המחבר או שם של ספר אחר שלו שזכה להצלחה. במקרים רבים המידע הזה יופיע בצד האחורי של כריכת הספר.

גם מידע ייחודי מופיע לעתים על הצד הקדמי של הכריכה כמו למשל בספר בישול תהיה מצוינת המילה "כשר".

 

צידה האחורי של הכריכה

צד זה מנוצל במרבית המקרים לקידום מכירת הספר. מופיעה בו לעתים פסקה שנותנת מידע על תוכן הספר והייחודיות שלו. אם זאת איננה מהדורה ראשונה אפשר לציין את שבחי הביקורת על הספר. יש גם פסקה לתיאור כישרונותיו של המחבר.

כאן גם מופיע שמו של המוציא לאור והסמל שלו.

לעתים תופיע גם כתובת המוציא לאור ומספר הטלפון שלו (בעיקר בספרים שאותם מפיץ המוציא לאור ישירות ולא רק דרך חנויות הספרים).

 

צד הכריכה (השידרה)

יש כאן שטח קטן ולכן מצוינים כאן מעט פרטים.

החשיבות של שידרת הספר נובעת מכך שהיא פונה לכיוונו של הלקוח כאשר הספר הוא על גבי מדף הספרים. כאן מופיעים שם המחבר (אם השם המלא הוא ארוך אז מסתפקים בשם משפחה), שמו של הספר, ושמו של המוציא לאור או הסמל שלו.

במהדורה שהיא לא ראשונה יצוין לעתים קרובות גם מספרה של המהדורה.

 

So, what do you think ?