שלב העימוד של ספר לפני הוצאתו לאור

BY IN כללי NO COMMENTS YET

שלב העימוד של ספר לפני הוצאתו לאור הוא השלב שבו מסודרים אלמנטים טקסטואליים וגרפיים על גבי העמוד.

שלב העימוד מתקיים במהלך הוצאה לאור של ספר, מגזין, עיתון, ואתר אינטרנט.

עימוד מתייחס לטיפוגרפיה, לסוג וגודל הגופן, לגודל הכותרת, חלוקת העמוד בין טקסט לתמונה והיחס ביניהם, אורכן של השורות ורוחבם של הטורים, שילוב של מודעות, הטמעה של תרשימים, אינפוגרפיקה ועוד.

 

שימוש בתוכנות מחשב במהלך שלב העימוד

בימינו העימוד נעשה בדרך כלל בעזרתן של תוכנות מחשב ייעודיות.

תוכנות עימוד פופולריות הן אינדיזיין (Indesign) של חברת אדובי מערכות, ופבלישר (Publisher) של חברת מיקרוסופט.

התוכנה אינדיזיין הושקה לראשונה בשנת 1999.

היכולות הבולטות של התוכנות הללו הן עימוד וסידורם של תמונות וטקסטים במגוון גדול של תצורות שונות, פיזור של טקסטים בעמודות, פיזור טקסטים בטבלאות, וגם תמיכה בהערות שוליים.

יש גם תוכנות מיוחדות לעימוד של ספרי קודש כמו תוכנת "תג".

אחד היתרונות של תוכנת "תג" הוא שהיא מאפשרת שילוב של טעמי המקרא בטקסט.

 

התפקיד החשוב של שלב העימוד

העימוד נועד על מנת שהקוראים של הספר יבינו את תוכן הספר. מבנה האותיות וגודלן משפיעים על הריכוז ועל קריאה שוטפת.

הדברים הללו משפיעים על יכולת העיבוד של הקורא בספר.

יש חשיבות רבה למרחקי השוליים, לפריסת הטקסט, לאסתטיקה, על יכולת הקריאה וההבנה של הטקסט הכתוב בעמוד.

גם ישנה חשיבות לגודל וצורת הכותרות השונות שמופיעות בעמודי הספר, להבנה של הקורא.

החלוקה בין התמונה לבין המלל ושילובם של השניים גם כן חשובה להבנה של הקוראים.

למשל התמונה צריכה להיות גדולה מספיק בכדי שיהיה קל לקוראים להבחין בפרטים השונים שיש בה.

שלב העימוד צריך להתבצע בהצלחה מלאה, ולגרום לקוראים חווית קריאה מהנה ככל האפשר.

אם הספר יוצר חווית קריאה מהנה אז הוא נמכר ביותר עותקים, ולכן מסוגל להצליח מן ההיבט הכלכלי.

שלב העימוד המוצלח מאפשר לקורא של הספר לסיים את קריאתו, ואחר כך לחלוק את חווית הקריאה הנעימה עם אנשים נוספים, מה שמגביר את המכירות של הספר.

שלב העימוד משפיע על הצלחת הספר אצל קהל הקוראים ולכן הוא בעל השפעה על מחבר הספר, הוצאת הספרים שהוציאה את הספר לאור, וחנויות הספרים השונות שבהן הספר נמכר.

So, what do you think ?